
Цього літа протягом двох тижнів, у ресторані Cipriani на 42-й вулиці, у Нью-Йорку проходила виставка Patek Philippe. Переміщуючись якийсь час експозицією ви починали помічати нові аспекти бренду та його майстерності. Годинники та художники, емалісти, майстри гільоші та інші – всі тут репрезентують своє тонке мистецтво.
Від наручного годинника до кишенькового та настільного, творіння Patek Philippe були присвячені Америці, включаючи сучасність та образи її історії, наприклад, індіанці апсалоке на тлі пейзажів Дикого Заходу на одному кишеньковому годиннику, і старателі, що миють золото, на інших. Деякі з цих годинників з емалевими циферблатами вимагають багатьох годинників ручної роботи – нанесення сотень тонких штрихів пензлем, що складається з однієї волосинки, щоб зрештою створити цілу сцену, в якій розповідається історія життя.
Однак, зіркою цієї виставки стали аж ніяк не наручний годинник - і навіть не одна з тих неймовірно складних моделей з емалевими циферблатами, якими славиться швейцарський бренд. Насправді, нею став образ корінного американця, чиє обвітрене обличчя в повних регаліях індіанського вождя пильно дивилося з задньої кришки майстерно обробленого кишенькового годинника.

Навіть серед безлічі унікальних колекційних екземплярів та інших американських тем, створених брендом спеціально для виставки – видів Йосемітського національного парку та Долини Напа, старателів часів золотої лихоманки, ковбоїв на конях – індіанець висловлював сувору та величну харизму, ще більш загадкову. не було намальовано на емалі, а тонко інкрустовано по дереву.
Цей процес називається маркетрі, і включає не менше 304 крихітних трісок з 20 видів деревини, не кажучи вже про 60 різних кольорів, укладених вручну на площі діаметром менше 4,5 см - тільки в його намисто близько 100 деталей. Як демонстрація сил у галузі декоративного годинникового мистецтва (одна з цілей виставки Patek Philippe), цей годинник розповідає чудову історію.
«Проектування з дерева» ось як одного разу описав процес інкрустації один із провідних майстрів у цій галузі. Ви відрізаєте та приклеюєте мікроскопічні шари дерев'яного шпону. Ви працюєте з деталями не товщі 0,6 мм, стоншуючи їх до 0,3 мм – навіть шліфування може зіпсувати їх, так що у вас є лише один шанс.

Процес такий самий, як і три століття тому: художник відрізає стос із дрібних шматочків шпону за допомогою лобзика або ножиць, приклеює їх гарячим клеєм, а потім притискає. «Існує близько 130 видів деревини, які можна використовувати і які можуть дати 60-70 натуральних відтінків», - каже арт-директор Patek Philippe, Сандрін Стерн. "Справжнє мистецтво полягає в тому, щоб стики між деталями та шарами були максимально непомітні".
Сьогодні годинник з циферблатом, виконаним у техніці маркетрі, створює різні бренди, включаючи Chopard, Parmigiani, Ulysse Nardin і Cartier. Компанія Chopard у співпраці з Жеромом Буттесоном створила серію циферблатів із леопардами майже фотографічної точності. А Cartier пропонує можливість такого оздоблення при виготовленні годинника за індивідуальним замовленням. Тим не менш, для наручного та кишенькового годинника, це нещодавнє винахід, і перший зразок був створений Patek Philippe в 2008 році.
Створення художнього твору такого рівня в мініатюрному масштабі годинника вимагає не так нової техніки, як творчого підходу. У компанії пояснюють: «Насправді Patek Philippe відкрив цей тип обробки майже випадково. Для свого клієнта компанія замовила презентаційну коробку виключно обдарованого майстра інкрустації. Ми були настільки вражені результатом, що запропонували йому спробувати себе в мініатюрі. Майстер прийняв виклик, і так народилося нове мистецтво.
У Нью-Йорку були виставлені й інші годинники з інкрустацією по дереву, як Американський білоголовий орел на тлі гір Рокі-Маунтін, а також зображення Ніла Армстронга, що робить перші кроки по поверхні Місяця, з мініатюрними відображеннями на його шоломі та Землею, що світиться на задньому. план.

«Стосовно США нам дуже пощастило, – каже містер Стерн, – Тому що джерела натхнення тут нескінченні. А ще тому, що наша історія на американському ринку почалася далекого 1850 року.»
Серед усієї різноманітності та унікальності предметів, по дизайну чи тонкощі оздоблення, фаталістичний погляд індіанського вождя, оточений гравірованим візерунком з інкрустацією з бірюзи та діамантів трикутного огранювання – дає можливість сказати, що мистецтво декорування годинника дійсно зробило крок уперед. «Мені подобаються виклики, мені подобається те, що найскладніше зробити,» - каже Стерн. І з цим важко сперечатися.