Сортувати за ціною Сортувати за: Сортувати за: Новинками Стан Тип Призначення Матеріал корпусу Покриття корпусу Форма корпусу Функції Тип циферблату Колір циферблату Браслет/Ремінець Водонепроникність
Україна +380964502000

Декорування калібрів

Так вже виходить, що людина з самого свого народження постійно розвиває в собі здатність відрізняти хороше від поганого, гарне від потворного, якісне від неякісного. У когось виходить це робити краще, у когось гірше. Але так чи інакше ми ведемо мову про критерії розуміння якоїсь естетики, про відчуття смаку окремо взятого індивідуума. часу. Вкрай важливе місце в такому питанні займає якість обробки годинникового механізму. Метою цієї статті є знайомство з різними видами декорування калібрів, що застосовуються швейцарськими годинниками при виробництві своїх виробів.

1. Фацетування (зняття фасок, франц. anglage)

Є однією з найзнакових операцій, що несе потужну естетичну домінанту, саме по ній часто судять про рівень остаточної обробки механізму. Суть операції полягає в скошуванні гострих граней платин і мостів механізму і подальшому поліруванні площин (фасок), що утворилися. Полірування має бути бездоганним, а товщина фаски має витримуватися рівною по всій довжині поверхні. Крім того, найвищої майстерності вимагають місця поєднання двох фасок, такі як зовнішні та внутрішні кути. Формування ідеальної грані кутів здійснюється виключно ручним способом, оскільки механізмам такі дії непідвладні. Втім, широко поширені й заокруглені кути, обробка яких може проводитися як механізованим, так і ручним способом.

Власне, з вищесказаного і походять два методи обробки. Перший - механізований (сучасний), при якому фаска утворюється верстатом, а подальше полірування може бути як механічним або хімічним, так і ручним. Метод дозволяє отримати задовільні результати, однорідну фаску (але лише на заокруглених поверхнях), відрізняється невисокими трудовитратами та відсутністю якихось унікальних підходів у декоруванні. Другий спосіб - винятково ручний, при якому якість полірування фасок тим ідеальніша, чим вищий досвід і майстерність фахівця з полірування, а також кількість витрачених ним робочих годин. Дуже кропіткий процес вимагає посидючості та неабияких умінь, що й виражається у значній вартості кінцевого продукту.

Найбільш традиційною і такою, що йде в глибину століть, вважається формування фасок за допомогою набору надфілів і подальшого полірування за допомогою дерев'яного лощила і алмазної пасти. В окремих випадках для прискорення процесу полірування використовуються шліфувальні круги з дерева з нанесеною полірувальною пастою, але такий спосіб вимагає більшої уваги, оскільки зіпсувати деталь легше, до того ж він не підходить для полірування внутрішніх кутів. Логічно, що різні майстри можуть мати різні техніки декорування anglage, найчастіше унікальні, що дозволяють, на їх погляд, отримати найпривабливіший вид мостів та платин.

2. Плоске або дзеркальне полірування

Полірування окремих деталей механізму дозволяє візуально виділити та підкреслити їх особливе значення. До таких деталей зазвичай належать молоточки репетира, мости турбійону, важелі хронографа, анкери. При цьому різний ступінь полірування дозволяє досягти різноманітного відтінку деталі, що обробляється, що дозволяє застосовувати контрастний підхід в оформленні деталей часового калібру. Особливо цікаво виглядає поєднання полірованих та матових ділянок.

Сучасний метод полірування має на увазі використання дрібного наждачного паперу, має тривалість від 10 до 20 хвилин і дозволяє отримати деталі прийнятної якості. Традиційний метод набагато триваліший (від 2 до 5 годин на одну деталь) і трудомісткий, має на увазі закріплення деталі на спеціальному пристосуванні, поділяється на попереднє полірування більш грубим наждачним папером і фінішну за допомогою делікатних абразивів, наприклад, алмазних паст. Зрештою деталь отримує ідеально рівну, дзеркальну поверхню, позбавлену найменших мікронерівностей.

3. Декорування торцевих площин

Обробка даного типу поверхонь мостів і платин механізму має важливе значення, оскільки згодом вони будуть оброблені anglage. Адже саме боковини деталей мають найбільш грубу поверхню з масою нерівностей, тому що за їх контуром заготівля майбутньої деталі годинника вирізається з листа металу. Як і ситуації зі зняттям фасок, виділяють рівні бічні поверхні, і навіть внутрішні, зовнішні і округлені кути.

На початковому етапі відбувається обробка грубої поверхні за допомогою різних надфілів, для отворів зручніше використовувати інструменти круглого перерізу, для плоскої поверхні – відповідної форми. У будь-якому випадку, навіть після самого делікатного надфілю торцева поверхня залишається досить нерівною, щоб говорити про її візуальну привабливість у механізмах високого рівня. Як правило, остаточним варіантом декорування торцевих поверхонь є сатинування (Le Satinage), вид якого визначається задумом майстра. Його можна отримати або за допомогою шліфування шматочком пемзи, або за допомогою більш делікатних шліфувальних матеріалів.

Крім того, сатинування взагалі дуже поширений вид невибагливого декору для видимих і невидимих оку поверхонь деталей, таких як важелі, пружини, невеликі мости.

4. Обробка отворів та лунок

Необхідність такої операції в першу чергу викликана тим, що краї отворів можуть мати вкрай нерівну поверхню, так само як і частинки металу, що залишилися після свердління. Подальша фінішна обробка дозволяє отримати привабливу дзеркальну поверхню, яка гармонійно виглядатиме як з простими, так і вороненими гвинтами. У разі лунок під каміння полірування, крім естетичних цілей, оберігає вузол від витікання годинникової олії.

При механічному (сучасному) способі обробки отвору після висвердлювання наводяться до потрібних розмірів спеціальним свердлом-розгорткою, а формування фаски відбувається за допомогою конусоподібної фрези. Подальше поліпшення якості отриманої поверхні можна здійснити або хімічним методом або поліруванням вручну. Лунки під каміння також можна виконати повністю механізованим способом, їх полірування роблять хімічно або за допомогою галтувального барабана, а також вручну для механізмів вищого класу.

Незважаючи на те, що механізований метод дає цілком задовільні результати, найкраща якість здатна забезпечити традиційний ручний спосіб обробки. Наявні в арсеналі годинникарів ручні фрези конічної, круглої, кулястої форми дозволяють найбільш тонко підійти до одержання акуратних фасок з певними параметрами. Завершальним етапом є дзеркальне полірування, що отримується за допомогою дерев'яних паличок, виготовлених з бруслини європейської.

5. Колеса та триби

Декорування коліс та трибів, які згодом збираються в один вузол, що займає своє важливе місце в колісній передачі механізму, відбувається окремо з використанням тих чи інших методів, описаних вище.

Безпосередньо колеса піддаються круговому зерненню (Le Cerclage), яке здійснюється на пласкій стороні коліс за допомогою абразивного каменю. Суть процесу полягає в тому, що паличка квадратного перерізу з природного м'якого сланцю прикладається до поверхні колеса, що обертається. Для пустотілих коліс, зовнішній радіус яких підтримується п'ятьма плечима, характерним є зняття фасок на кутах плечей. У механізмах вищого класу цю процедуру часто виконують вручну з використанням традиційних методів полірування. Ознакою високого класу є дзеркальне полірування центральної частини колеса (у місці установки триба), щоб його поверхні відбувалося відбиток зубів триба.

Сталеві колеса характеризуються здатністю до полірування зубів, що надає їм в окремих випадках воістину розкішного вигляду.

Що стосується самих трибів, то їх фінішне оздоблення може здійснюватися або індустріальним методом в галтувальних барабанах, при якому деталі поміщаються в барабан, що обертається, заповнений абразивними частинками; або традиційним методом з використанням полірувальних паст та шліфувальних дисків з м'якого дерева (зазвичай використовують деревину груші). Індустріальний спосіб дуже непоганий, але справжньої краси цього елемента можна досягти, лише скориставшись давніми традиціями.

6. Гвинти

Гвинти, що використовуються в годинникових механізмах, мають зазвичай плоску головку і шліц під звичайну викрутку. Для найбільшої естетичної привабливості голівка полірується і обробляються фаски як у її колі, і усередині шлица. Також поширене вороніння гвинтів, при якому вони набувають насичений синій відтінок.

7. Зернення (Le Perlage)

Один з найпоширеніших видів декорування в годинникових калібрах. Являє собою візерунок у вигляді концентричних кіл, розташованих поруч один з одним, або накладаються один на одного. Використовується на платинах, мостах, виточках і навіть є окрасою циферблату годинника.

Наноситься зазвичай вручну на спеціальному верстаті для зернення. На поверхню деталі опускається дерев'яний або гумовий штифт, що обертається, діаметром від 1 до 3 мм з нанесеним абразивним порошком, залишаючи ряд концентричних кіл. При наступному контакті деталь зміщується та наноситься новий малюнок. Процедура повторюється по всій поверхні деталі. Головним завданням спеціаліста з нанесення кругового зернення є дотримання постійного кроку між центрами кіл та витримування однакової глибини малюнка. Остання особливість залежить від типу використовуваного абразиву, а також від того, як часто абразив у процесі декорування наноситься на штифт.

Індустріальний метод нанесення кругового зернення Le Perlage щодо рідкісний у зв'язку з використанням дорогого обладнання – машин для зернення. Використовується при виробництві великих партій деталей та дозволяє отримати високу однотипність зернення на різних деталях.

8. Женевські смуги (Cotes de Geneve)

Також дуже популярний тип прикраси, головним чином видимої частини мостів, перемичок, роторів автопідзаводу. Традиційно наноситься за допомогою дерев'яної насадки певного діаметра, що розміщується на шпинделі верстата і обертається із середньою швидкістю в кілька сотень обертів на хвилину. Матеріалом для насадки виступають тверді сорти дерева (наприклад, самшит), а профіль дна має чашоподібну форму, він покритий м'яким абразивом. При контакті насадки з поверхнею мостів (а вони закріплюються на спеціальній підставі в тій же орієнтації, в якій будуть встановлені в механізмі) і плавному зміщенні вздовж вибраної осі відбувається формування характерної смуги. Послідовності смуг однакової ширини та розташованих через рівні інтервали вдається досягти завдяки досвіду та майстерності фахівця з нанесення цього виду декорування. Глибина і фактура малюнка також відносяться до параметрів, що визначаються кваліфікацією майстра і вмінням підібрати правильний склад абразиву.

Варто зазначити, що в сучасних калібрах женевські смуги можуть бути не тільки традиційними, паралельно нанесеними, але і круговими, а також мають сонячний мотив, тобто різними, що розходяться, від будь-якої точки механізму.

Також справедливе твердження про те, що сучасні методи нанесення женевських смуг найчастіше доручають спеціальним верстатам із числовим програмним управлінням.

9. Інші види оздоблення

Крім перерахованих вище видів декорування окремих деталей механізму, існує ще кілька різновидів, характерних для калібрів швейцарського виробництва.

Le Colimaçonnage – мотив, який дуже часто використовується на храпових колесах, заводних барабанах та кришках заводних барабанів. Є спіралеподібним візерунком, що отримується особливим способом на наждачному колі. На поданій нижче фотографії заводного барабана AP cal. 3120 у такий спосіб декоровано зовнішню сторону, в центрі — декор Le Soleillage.

Останнім часом використання такого мотиву стало популярним і на поверхні мостів замість звичного Cotes de Geneve. Так, у компанії Maurice Lacroix свої мануфактурні калібри прикрашають декором, який зветься Grand Colimaçonn.

Варто зазначити, що тип декорування мостів – це прерогатива виробника механізмів, тому його вибір може визначатися не лише традиціями, як у випадку з Cotes de Geneve, але й бажанням здивувати покупця, уявити щось нове, незвичайне. Так у Greubel Forsey активно використовують фірмову «інієву» обробку мостів, що отримується за допомогою металевих щіток.

Le Soleillage – тип декорування у вигляді ліній, що розходяться до зовнішнього краю деталі та мають загальну точку перетину у її центрі. Також характерний для храпових коліс та поверхонь заводних барабанів. Для його формування також використовують наждачне коло спеціальної лійкоподібної форми. Фрагмент механізму JLC cal. 849 дозволяє спостерігати за мостом анкера (розташований під колесом балансу), декорований у такому стилі.

Також у висококласних механізмах можна зустріти використання гільошування – рельєфного малюнка на поверхні металу, що утворює строгий геометричний візерунок. Найчастіше його застосування посідає прикраса ротора автопідзаводу, але трапляються й унікальніші випадки. Зокрема, FPJourne використовує гільошування платин замість звичного perlage, а мости Jaeger-LeCoultre Reverso Gyrotourbillon 2 прикрашає мотив Clous de Paris.

Гравірування – ще один із способів прикраси видимої частини деталей механізму, головним чином мостів та платин. Вручну виконується за допомогою спеціалізованих різців, штихелів та грабштихелів. Майстерність граверів дозволяє отримувати часом дивовижні візерунки, але важливо відзначити, що механізми з гравіюванням не завжди доречні у поєднанні з корпусами модних форм, швидше вони доречні у класичних поєднаннях.

Індустріальна гравіювання має місце при створенні написів чи чисел, що завжди мають місце бути на мостах або платинах, і в більшості випадків виконується за допомогою верстатів з числовим програмним управлінням, де рухи механічного різця підпорядковані заздалегідь закладеній програмі. Також слід згадати про використовуване в деяких випадках гравіювання за допомогою пантографа і про куди більш сучасне лазерне гравіювання.

Такий перелік найпоширеніших видів фінішної обробки, що використовується у справі. Зрештою, особливе естетичне сприйняття красиво обробленого механізму навряд чи вселяє його власнику впевненість у такій самій бездоганній точності та високій надійності. Власне, купівля дорогого механічного годинника вже давно не пов'язана з такими очікуваннями. А ось те, що висококласна обробка набагато ближче наближає годинник до об'єкта високого мистецтва, ні для кого не секрет. І годинник, що несе індивідуальність, у цьому відношенні завжди цінніший за просто точний і надійний годинник…

Вхід до особистої колекції

Реєстрація

Відновлення паролю